Zo maak jij jouw LinkedIn profiel helemaal anno 2022

Zo maak jij jouw LinkedIn profiel helemaal anno 2022

Zo maak jij jouw LinkedIn profiel helemaal anno 2022

Een nieuw jaar, een frisse start. Tijd om jouw sociale mediakanalen een opfrisbeurt te geven. LinkedIn is het zakelijke onlinekanaal, je kunt dit zien als een online CV. Het geeft (toekomstige) werkgevers, collega’s en andere zakelijke contacten een beeld van jouw zakelijke competenties. 

Met een compleet en professioneel profiel kom je hoger in de zoekresultaten, laat je jouw volgens zien wie je bent en wat je verbindt en laat je een goede indruk achter bij mogelijke werkgevers. In dit blog geven we een aantal tips hoe jij jouw LinkedIn profiel kan optimaliseren. 

Voordat je begint aan de optimalisatie van je profiel is het handig om bij de instellingen je notificaties van profielwijzigingen uit te zetten. Zo krijgen je volgens geen melding van elke verandering die je doorvoert en kan je op je gemak je profiel wijzigen zonder dat je volgens dit direct meekrijgen. 

Gebruik een professionele profielfoto. 

Het lijkt logisch, maar nog steeds zijn er veel profielen zonder of met een onprofessionele profielfoto. De profielfoto is het eerste wat bezoekers te zien krijgen en zorgt voor een eerste indruk. 

Tips voor een goede profielfoto: 

  • Zorg voor een foto van het gezicht en zo min mogelijk van het lichaam in beeld. 
  • Zorg voor een rustige en eenvoudige achtergrond. Dit zorgt voor directe focus op het gezicht. 
  • Maak de foto met een zo hoog mogelijke kwaliteit. 
  • Draag nette of zakelijke kleding op de foto. 

Vul al je relevante vaardigheden in. 

LinkedIn biedt de mogelijkheid om al je vaardigheden in te vullen. Door middel van steekgebieden kan je aangeven waar jij talent voor hebt. Dit maakt jouw makkelijker vindbaar en interessant voor mogelijke werkgevers. 

Aanbevelingen 

Door het plaatsen van aanbevelingen kan je jouw volgers laten zien hoe andere over jouw denken. Zie het als een referentie, positieve referenties maken het aantrekkelijker voor nieuwe werkgevers om jou aan te nemen. Heb je positieve ervaringen met collega’s of werkgevers? Vraag aan hen of zij op jouw profiel een aanbeveling willen schrijven over de werkervaringen die ze met jou hebben. 

Deel context met je netwerk. 

Wanneer je profiel helemaal af is, blijft het vervolgens vaak stil op het LinkedIn profiel. Nu is juist het moment om activiteit te behouden zodat er meer mensen terecht komen op jouw compleet vernieuwde profiel. Ben je bezig met interessante werkzaamheden, een nieuw project of een interessante cursus? Dit zijn allemaal activiteiten die je kan delen met je volgers. Daarnaast is het op LinkedIn eenvoudig om berichten van anderen te delen, deze komen vervolgens ook op jouw profiel terecht en laten goed zien wat jij interessant vindt en wat jou verbindt. 

Maak jouw URL-link persoonlijk.  

Om jouw LinkedIn profiel makkelijker vindbaar en persoonlijker te maken kan je de URL aanpassen naar alleen jouw naam. De standaardinstelling geeft namelijk een mix van random getallen en cijfers als URL-link. Dit is een handige tool als je in jouw CV naar jouw profiel wil verwijzen. 

Hoe maak je een persoonlijke URL-link? 

  1.  Open je LinkedIn profiel.
  2. Klik in de rechterkolom op “Openbare profiel en URL bewerken”
  3. Er opent een nieuw venster, in dit venster staat rechtsboven en potlooticoon om de URL aan te passen. 

Wil jij testen hoe goed jouw profiel het doet op LinkedIn? 

LinkedIn heeft een tool gemaakt waarmee je op basis van verschillende factoren kan testen hoe “goed” jouw LinkedIn profiel is. Voor meer informatie over deze score kan je een kijkje nemen op deze website: https://www.linkedin.com/sales/ssi

 


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ja, ik wil elke week interessante tips en nieuws over werk en solliciteren!

Deel via social media